چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

دنباله ‌دار جراد و خوشه‌ی M15

Image Credit & Copyright: Gregg Ruppel



توضیحات: تصویر تلسکوپی ترکیبی فوق که در 2 آگوست (برابر با11 مرداد) تهیه شده است، دنباله دار جراد در کنار خوشه‌ی ستاره‌ای کروی M15 را نشان می دهد.  این چشم‌انداز سماوی ارزنده می‌توانست باعث خرسندی شارل مسیه، شکارچی دنباله‌دار مشهور قرن هجدهم، شود. زمانی که مسیه آسمان‌های فرانسه را برای یافتن دنباله‌دارها درمی‌نوردید، اجرام غیر دنباله دار، اجرامی که در ظاهر دنباله‌دار می‌نمودند اما نسبت به ستاره‌های پس زمینه‌ی خود ثابت بودند، را نیز با دقت تمام فهرست می کرد. دنباله دارM15  که در سمت راست پایین تصویر مشاهده می کنید پانزدهمین جرمی بود که در فهرست "دنباله‌دارنماهای" معروف مسیه ثبت شدند، در حالی که امروزه آن را به عنوان خوشه‌ای محتوی بیش از صدهزار ستاره در فاصله‌ی 35000 سال نوری می شناسیم.  این دنباله دار که در آگوست سال 2009 توسط جی. جراد (اخترشناس رصدخانه‌ی سایدینگ اسپرینگ استرالیا) کشف شد هم اکنون در حال گذر از پهنای صورت فلکی فرس‌اعظم است و 13 دقیقه‌ی نوری از زمین فاصله دارد.  گمان می‌رود که در ماه‌های آتی دنباله‌دار جراد از قدر 9 کنونی‌اش درخشان‌تر شده و در ماه فوریه‌ی سال 2012 به اوج خود، تنها کمی از توان چشم غیرمسلح کم‌نورتر باشد.

نظرات 3 + ارسال نظر
مجتبی یکشنبه 23 مرداد 1390 ساعت 07:47 http://mojtaba2010m.blogsky.com/

سلام اقای کمیلی من دوست دارم لینک بشم ولینکتون کنم چون زیباست در مورد علم دونستن پس با افتخار لینک میشین

متشکرم
شما هم لینک شدید

منودوست دوشنبه 24 مرداد 1390 ساعت 23:44 http://manodoost.blogsky.com

سلام

باید بگم هم قالب وبتون بسیار شیکو زیباست
هم مطالبش مفید!

موفق باشید

نظر لطف شماست

پیروز باشید

مرتضی چهارشنبه 26 مرداد 1390 ساعت 15:54 http://jangelbird.blogfa.com

سلام دوست من وب زیبایی داری مطالب خوب ومفیدیم داره.خوشحال میشم باهات تبادل لینک کنم.
رنک وب من2هستش.
بهم سربزن
باتشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد