چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

جدیدترین اظهارنظر درباره کشف ذرات سریعتر از نور و سفر در زمان


دستگاه آشکارساز اپرا در لابراتوار گرن ساسو 


سخنگوی بریتانیا در آشکارساز آلیس برخود دهنده بزرگ هادرون نتایج آزمایش‌های فیزیکی که نظریه انیشتین را زیر سوال برده و موفق به کشف سرعتی بالاتر از سرعت نور در ذرات نوترینیو شده را مورد بررسی قرار داده است.

حدود یک ماه پیش فیزیکدانان سرن در لابراتوارهای "گرن ساسو" در موسسه ملی فیزیک هسته‌ای ایتالیا با استفاده از دستگاه آشکارساز "اپرا" نتیجه‌ای شگفت‌آور را اعلام کردند، بر اساس این نتایج آشکارساز اوپرا موفق به دریافت نوترینوهایی شده بود که سرعتی بالاتر از سرعت نور داشتند.

به اعتقاد بسیاری از فیزیکدانان و دانشمندان در صورت درست بودن چنین پدیده‌ای، علم فیزیک به همراه نظریه‌های بنیادینش زیر و رو خواهند شد. البته بیشتر همین دانشمندان و فیزیکدانان این یافته را خطای محاسباتی می‌دانند درست مانند دکتر دیوید اوانز (Dr. David Evans) سخنگوی بریتانیا در آشکارساز آلیس برخود دهنده بزرگ هادرون که او نیز با وجود رد نکردن احتمال بسیار ضعیف درست بودن نتایج محققان در گرن ساسو، یافته جدید را خطای محاسباتی می‌داند
.

ادامه مطلب ...

شکست ارتش آلمان نازی در العلمین‌

روایتی از جنگ جهانی دوم



69 سال پیش در روز 23 اکتبر سال 1942 میلادی پس از چند ماه نبرد سنگین و خونین در العلمین واقع در کشور مصر مارشال رومل به ارتش خود فرمان عقب نشینی در مقابل ارتش هشتم بریتانیا به فرماندهی ژنرال مونتگمری را می دهد.

این نخستین توقف و عقب نشینى ارتش هاى آلمان نازى پس از جنگ برق آسایى بود که منجر به اشغال بخش اعظم قاره اروپا و حوزه مدیترانه توسط آلمان نازى شده بود.

از آغاز جنگ جهانى دوم در سال 1939 میلادى نیروهاى آلمانى همواره مهاجم بوده و در تمام جبهه ها بدون شکست پیشروى کرده بودند.العلمین نخستین جبهه اى بود که آلمان نازى ناگزیر به عقب نشینى از آن شد.
در دسامبر سال 1940 میلادى ، بریتانیایی ها از طریق خاک مصر که تحت قیمومت بریتانیا بود دست به حمله علیه لیبى مستعمره ایتالیا زدند و پس از نابود کردن سه لشکر ایتالیایى تا طبروق پیش رفتند. ایتالیایى ها از متحد خود آلمان درخواست کمک مى کنند و به این ترتیب ، ژنرال اروین رومل در آوریل سال 1941 میلادى با یک لشکر سبک و یک لشکر زرهى وارد طرابلس پایتخت لیبى مى شود.

ادامه مطلب ...

محیط ‌زیست، اولین قربانی آغاز جنگ


اثرات غیر مستقیم جنگ پس از سال‌ها همچنان خود را نشان خواهد داد


به زمین می‌افتد آرام و بی‌صدا و آنقدر مظلومانه و بی‌دفاع که قلب زمین می‌لرزد، می‌بیند که بندبند پیکر به هم تنیده‌اش از هم جدا می‌شود و این زخم درمان ندارد. باز هم وسعت سبزش قربانی شده است و از همان اولین لحظه آغاز جنگ و درگیری می‌داند که حتی اگر صلحی هم صورت بگیرد و پرچم سفیدی بالا برود، بخشی از پیکر سبزش دیگر نفس نخواهد کشید و برای همیشه قربانی شده است.

شاید تلاش برای صلح و پایان جنگ با استفاده از کلمات و امضای کاغذی یا توافقی و حتی بده‌بستانی فیصله پیدا کند، اما برای اصلاح وضعیت محیط‌زیست، آتش‌بس، صلح یا استفاده از پیشرفت‌های علمی ‌در زمان جنگ مانند بمب‌های هوشمند که فقط هدف را می‌زنند معنی و مفهومی ‌ندارد، زمین دیگر اشتباهات ما را نخواهد بخشید. سال 1380 خورشیدی مجمع عمومی ‌سازمان ملل 6 نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانی مقابله با بهره‌برداری از محیط‌زیست در زمان جنگ و درگیری‌های مسلحانه اعلام کرد. این مجمع همچنین در اهداف توسعه هزاره خود بار دیگر بر اهمیت حفاظت از محیط‌زیست در زمان جنگ تاکید کرد، موضوعی که دولت‌ها در زمان جنگ براحتی به فراموشی می‌سپارند.


ادامه مطلب ...

راهکارهای رفع اضطراب

اضطراب ‌عبارت ‌است ‌از احساس‌ ناراحت‌کننده ‌و مبهم ‌ترس‌، وحشت یا خطر با علتی ‌ناشناخته‌ که ‌بر فرد مستولی‌ می‌شود. برای‌ برخی افراد این ‌حالت‌ ممکن‌ است‌ ناگهانی ‌باشد و برطرف ‌شود، اما برای‌ برخی‌ دیگر این ‌حالت ‌به ‌صورت ‌مزمن ‌در می‌آید.


زمانی که دچار استرس،‌ اضطراب و دلشوره می‌شوید، کارهای زیر را انجام دهید:
درخواست کمک از دیگران، مشغول شدن به انجام کاری، صحبت با دوستان، خارج شدن از خانه برای مدت کوتاه، ورزش و بالاخره انجام تمرینات آرام‌سازی که در این تمرین عضلات،10 تا 15 ثانیه سفت و به آرامی شل می‌شود، این سفت و شل شدن عضلات تاثیر خوبی برآرامش ذهن می‌گذارد.
برای این کار، ابتدا به یک مکان خلوت بروید، روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. کف پاها را روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران قرار دهید. ابروها را تا جایی که می‌توانید به طرف بالا بکشید و در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی رها کنید.
چشم‌ها را محکم ببندید و پلک‌ها را روی هم فشار دهید و در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی چشم‌ها را باز کنید. زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و آن را چند ثانیه نگه دارید سپس به آهستگی رها کنید.
دندان‌های خود را روی هم چند ثانیه فشار دهید، سپس به آهستگی رها کنید. شانه‌ها را بالا بکشید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی رها کنید.

ادامه مطلب ...