چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

کشف منشاء کربن حاضر در سطح ماه

دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند برخلاف آنچه که تاکنون تصور می شد بادهای خورشیدی منشاء کربن حاضر در سطح ماه نیستند بلکه بمباران شهاب سنگها در 8/3 میلیارد سال قبل علت کربن به شکل گرافیت تنها قمر زمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون اعتقاد بر این بود که کربن حاضر بر روی سطح ماه حاصل بادهای خورشیدی است اما اکنون دانشمندان لابراتوار ژئوفیزیک موسسه کارنگی کشف کردند این کربن که به شکل زغال گرافیت دیده می شود به دلیل بمباران شدید شهاب سنگهایی است که 8/3 میلیارد سال قبل به قمر زمین حمله کرده اند.

این پژوهشگران دریافتند که گرافیت حاضر در ماه به شکل یک رشته هایی است که در دمای بالای ناشی از یک برخورد ایجاد شده اند.

این کشف همچنین تاکید می کند از زمانی که حیات در زمین آغاز شده ماه نیز دارای کربن بوده است. این محققان در این خصوص توضیح دادند: "حدود 8/3 میلیارد سال قبل، منطومه شمسی، سیستمی بی نظم بود که در آن اجرام آسمانی به طور متعدد به هم برخورد می کردند. ترکیبات فرار چون آب و عناصری چون کربن به دلیل گرمای زیاد بخار می شدند. این مواد برای تولد زمین نقش مهمی ایفا کردند. گروه ما سنگهای ماه را که از گودالهای دریای سرنیتاتیس در ماموریت آپولو جمع آوری شده بود را مورد بررسی قرار دادند. در گذشته، محققان سعی در استخراج کربن از مواد ماه بودند اما تنها موفق شده بودند کربنی را شناسایی کنند که از بادهای خورشیدی ایجاد شده بود. این درحالی است که ما با استفاده از تکنیک طیف نگاری جدیدی موفق شدیم از میان این سنگها کربن به شکل گرافیت به خصوص به صورت گرافیت رشته ای را شنایایی کنیم. چیزی که هرگز انتظار آن را نداشتیم."
بر اساس گزارش Scientific American، این دانشمندان نتیجه گرفتند که گرافیت حاضر در این سنگها می تواند نتیجه یک برخورد باشد چرا که این رشته های گرافیت تنها می توانند در دمای بسیار بالای بین 1273 تا 3900 درجه کلوین شکل گیرند و این دما در بادهای خورشیدی وجود ندارد بلکه تنها می تواند در اثر برخورد یک جرم آسمانی به سطح ماه ایجاد شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد