چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

سنجابها در گذشته دایناسور می خورده اند!

محققان دانشگاه ییل آثار خراشیدگی بر روی استخوان دایناسورهای عظیم الجثه یافته اند که به گفته آنها توسط حیواناتی سنجاب مانند و به منظور تامین مواد غذایی بدن به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جانداران سنجاب مانندی که اسکلتهای به جا مانده از "تریسراتوپها" را می جویده اند، نشانه هایی منقرض شده از دندانهای خود را بر روی استخوانهای این جانداران به جا گذاشته اند. 

نشانه های خراشیدگی سنی در حدود 75 میلیون سال سن دارند، تاریخی که به زمان پایان دوران دایناسورها نزدیک است. نشانه های یافته شده قدیمی ترین رد دندان پستانداران است که تا کنون در جهان یافته شده است. با وجود اینکه این سنجابهای ما قبل تاریخ نیز در دوران دایناسورها به نابودی کشیده شده اند، بسیاری از دانشمندان بر این باورند این سقوط دایناسورها بوده است که منجر به ظهور پستانداران عظیم بر روی زمین شده است.

اثر دندانهای سنجابهای ما قبل تاریخ طی اکتشافات میدانی در کانادا و همچنین طی بررسی های آزمایشگاهی کشف شده اند. استخوانهای کشف شده از صخره های جنوب آلبرتا به دست آمده و به زمانی باز می گردند که دایناسورها بر قلمرو دریایی غربی حکمرانی می کردند. محیط زیست گرم در آن منطقه منجر به ایجاد تنوع گونه های زیستی شده بود و جاندارانی از قبیل دایناسورها، پرنده ها، تمساح ها، لاکپشتها، مارمولکها و پستانداران در این منطقه زندگی می کرده اند.

نشانه های دندان سنجابها بر روی استخوانهای دایناسورهای عظیم الجثه ای از قبیل "تریسراتوپ"، "هادروسائورس" و "اومیتیسچیان" و چند نوع دیگر از دایناسورها یافته شده است. تمامی این نشانه ها طولی در حدود چهار تا هفت سانتیمتر و عرضی برابر یک میلیمتر داشته و نشان می دهند توسط جاندارانی سنجاب مانند و با کمک دندانهای پیشین آنها به وجود آمده اند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، به گفته دانشمندان این جانداران کوچک بیشتر با هدف جذب مواد معدنی و نه خوردن گوشت، این استخوانهای عظیم را می خراشیده اند. در واقع استخوانها منبعی غنی از مواد معدنی و غذایی برای این جانداران به شمار می رفته است و از این رو انتظار می رود در آینده رد دندان بسیاری از پستانداران مشابه را بر روی استخوان دایناسورها کشف کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد