چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

هابل تصویر دورترین کهکشانهای جهان را به ثبت رساند

تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصاویری از عمیقترین بخشهای جهان هستی از جمله تصویر کهکشانهایی که در گذشته هرگز دیده نشده بودند را به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تصویر جدید این تلسکوپ فضایی تصویری است که توسط دوربین WFC3 جدید هابل به ثبت رسیده است. این دوربین بسیار حساس قادر است نور ستارگان دوردست را که در اثر وسعت جهان هستی تا دوردستها گسترده شده اند را دریافت کند.

دانشمندانی که تصاویر جدید هابل را مورد بررسی قرار داده اند بر این باورند که کهکشانهایی که در این تصاویر دیده می شوند می توانند دورترین کهکشانهایی باشند که تا کنون مشاهده شده اند.
دوربین WFC3 به عنوان بخشی از ماموریت ارتقا و تعمیر هابل که در سال جاری توسط فضانوردان شاتل آتلانتیس انجام گرفت به هابل وصل شد. این دوربین به نور مادون قرمز که طول موج آن دو برابر طول موج نور مرئی به شمار رفته و چشم انسان قابلیت ردیابی آن را ندارد، حساس است.



تصویر جدید هابل از دورترین کهکشانهای جهان هستی


به گفته دانشمندان تصاویر رنگی که به تازگی از هابل به زمین ارسال شده است توسط طول موجهای بلند و کوتاه به ثبت رسیده اند تا بتوان دورترین نشانه های کیهانی را در آن کشف کرد. این نشانه ها بر اساس رنگها شناسایی می شوند. به بیانی دیگر هر چه جرمها قرمزتر باشند به معنی آن است که نور بیشتر انبساط پیدا کرده و منبع آن در نقطه ای دوردست قرار دارد. ثبت این نورهای گسترش یافته شده برای ستاره شناسان بازگرداندن زمان به عقب و سفر به زمانی است که جهان به تازگی در آن شکل گرفته است.

دنیل استارک محقق دانشگاه کمبریج که به همراه گروهی از دانشمندان در حال بررسی این تصاویر هستند می گوید: اکنون ما می توانیم به دورترین نقطه از زمان بازگردیم و کهکشانهایی را شناسایی کنیم که در هنگام متولد شدن، جهان تنها 5 درصد از سن کنونی اش را داشته است. زمانی در حدود یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ. با این حال فاصله دقیق این کهکشانها باید مورد مطالعات بیشتر قرار گیرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، برای بررسی این فواصل اخترشناسان باید طول موج نور هر یک از کهکشانها را مورد مطالعه قرار دهند تا میزان گرایش قرمزی آنها را اندازه گیری کرده و فاصله منبع نور قرمز رنگ را تا زمین فاصله بگیرند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد