چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

شگفتی دانشمندان از وجود میدان مغناطیسی قدرتمند کهکشانها

بررسی جدید کهکشانهای ابتدایی وجود میدان مغناطیسی قدرتمندی که با طبیعت پیدایش ستارگان در کهکشانها در تناقض است را به اثبات می رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین اندازه گیری مستقیم میدانهای مغناطیسی کهکشانهای کهن نشان داد که قدرت آنها 10 تا 15 بار بیشتر از کهکشان راه شیری بوده که این کشف دانشمندان را شگفت زده کرده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دلیل شگفت انگیزی این امر را تغییر در دیدگاه دیرینه ای می دانند که علم از کهکشان های کهن ارائه شده است. این کهکشانها از گذشته بسترهایی آتشین برای شکل گیری ستاره ها بوده اند این در حالی است که میدانهای مغناطیسی با قدرت بالا نیازمند حضور گازهای سردی هستند که حضور این گازها به خودی خود از شکل گیری ستاره ها ممانعت به عمل خواهد آورد.


محققان بر این باورند که براساس تئوری موجود مرتبط با کهکشانهای کهن، این کهکشانها باید از قدرت مغناطیسی پایین تری برخوردار باشند که یافته جدید این تئوری را نقض کرده است.

برای انجام این بررسی ها محققان کهکشان ابتدایی DLA-3C286 را با 6.5 بیلیون سال نوری فاصله به دلیل قدمت و قدرت تشعشعات امواج رادیویی آن انتخاب کرده و با استفاده از تلسکوپ Green Bank مورد مطالعه قرار دادند.

محققان با استفاده از شیوه ای جدید قادر به رد یابی شکافی در خط هیدروژنی موجود در این کهکشان شدند که وجود این شکاف شاهدی بر قدرت بالای میدان مغناطیسی این کهکشان اعلام شد.


بر اساس گزارش تاپیکس، یکی از احتمالاتی که می تواند این پدیده را توضیح دهد، احتمال واحد نبودن کهکشان DLA-3C286  است. به این معنی که این کهکشان از تصادم دو کهکشان ایجاد شده که برخورد گازهای موجود در این دو کهکشان در مدت کوتاهی باعث ایجاد میدان مغناطیسی قدرتمندی شده است.

با این حال شانس مشاهده کهکشانها در هنگام برخورد بسیار پایین و تقریبا غیرممکن بوده و در حال حاضر محققان برای کشف چگونگی بروز این پدیده در حال مشاهده این کهکشان از دیگر تلسکوپها برای بررسی موادی هستند که از آن سرچشمه می گیرند زیرا به اعتقاد آنها این مواد شامل شواهدی برای توضیح حوادثی که هستند که در این کهکشان در حال شکل گیری است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد