چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

میزان محبوبیت برند های تلفن همراه در ایران


بازار ایران :

در نظر سنجی های انجام شده از اعضاء فعال باشگاه اسپیرو، همچنان نوکیا با30درصد در جایگاه نخست قرار دارد.سونی اریکسون بر خلاف بازار جهانی که در حال حاظر وضعیت مطلوبی ندارد، در بازار ایران با17 درصد در جایگاه دوم ایستاده و سامسونگ هم، با 14 درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.این رتبه بندی در7 دوره نظر سنجی که از اردیبهشت 87 تا تیر 90 توسط باشگاه اسپیروصورت گرفته تغییری را در جایگاه اول تا سوم خود تجربه نکرده است.اما از دیگر نکات قابل تامل ،گوشی های اپل است. بر خلاف نوکیا که با عرضه گوشیهای ارزان قیمت در پی جذب بازار کشورهای جهان سوم بوده است، اپل سعی کرده تا محصولاتی را برای مخاطبان حرفه ای عرضه نماید، و از آنجا که درخت تکنولوژی در میان طبقات مختلف ریشه دوانیده و زندگی بیش از پیش با آن گره خورده طبیعی است که تعداد مخاطبان حرفه ای بیشتر شده و روز به روز بیشتر هم خواهد شد.در نتیجه نوکیا با سابقه طولانی و درخشان به کمترین میزان سهم خود در بازار جهانی در طی 14 سال گذشته رسید و شرکت اپل که سابقه چندانی در زمینه عرضه گوشی های موبایل ندارد توانسته به جمع 5 برند برتر این حوزه راه پیدا کند و برآورد می شود که با این روند و این موج فراگیر حرفه ای شدن، در آینده به جایگاه های بالاتری هم دست یابد و شاید هم این پیشرفت ها زنگ خطری باشد برای نام هایی همچون نوکیا که آنها را از خواب شیرین همیشه اول بودن بیدار سازد و برای حفظ جایگاه خود دست به کار شوند.

نمودار مقایسه ای شاخص محبوبیت بازار در چهار دوره گذشته



گوشی داخلی!

و به عنوان آخرین نکته در مورد بازار ایران به وضعیت گوشی های جی ال ایکس نگاهی می اندازیم .گوشی هایی که با وجود تبلیغات زیاد ،قیمت ارزان ،و امکانات مناسب برای کاربر عام و از همه ی این نکات مهم تر داخلی بودن آن جایگاهی بهتر از هجدهم در لیست بیست و سته تایی گوشیهای موجود در بازار کسب نکرده است .گرچه باید به این نکته توجه داشت،که این صنعت نوپا نیاز مند زمان بیشتری است تا از لحاظ کیفی به جایگاه مطلوب برسد و در نهایت با جلب اعتماد مخاطبان در جایگاهی مشابه رقبای خارجی اش قرار بگیرد.اما به نظر می رسد خود کفایی در تمامی زمینه های صنعتی وتکنولوژی نتیجه مناسبی به همراه نداشته باشد و شاید با تغییر دیدگاه در حذف تعرفه گمرکی نه تنها زمینه بهبود شرایط شرکت های گارانتی دهنده ایجاد شود ، بلکه مصرف کننده نیز نیازی به پرداخت مبلغی بالاتر نخواهد داشت.


بازار جهانی:
تغییر کاربری گوشی تلفن همراه از یک وسیله صرفا جهت تماس به یک وسیله هوشمند سبب شد که در بازاری که تنها یک نام سردمدار بود ، هر روز شاهد برندهای تازه نفسی باشیم که شاید بر روی رفتار زندگی روزمره کاربران خود تاثیر گذاشتند ، در این بین می توان از شرکت های اپل ، بلک بری و سامسونگ در بعد سخت افزار و همچنین از گوگل در بعد تولید نرم افزار یاد کرد. در سال های اخیر شاهد حضور مقتدرانه نوکیا در بازارگوشی های موبایل بوده ایم ،اما آنچه که از بررسی های اخیر به دست آمده بیانگر رشد گوشی های هوشمند است.گذشته از کاهش سهم نوکیا در بازار، حضور اپل در بین پنج برند برتر از دیگر نکات قابل توجه است.


بازار اروپا :
با داشتن درصد قابل توجه ای از مخاطبان حرفه ای با رشد حضورiphone و دیگر محصولات اندرویدی همراه بوده است. بازار آسیا :نوکیا همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده ولی گوشی های هوشمند از جمله Iphone با سرعت قابله ملاحظه ای در حال رشدند. بازار ایالات متحده: تقریبا به‌طور مطلق در اختیار موبایل‌های هوشمند است. در این میان محصولاتی مانند : IPhone 4، BlackBerry T، Torch 9800، HTC EVO 4G، Motorola DROID و DROID2 بیشترین فروش بازار را در اختیار دارند.


بازار کشورهای آمریکای لاتین:
با وجود ادامه بحران اقتصادی، مقبولیت موبایل‌های هوشمند رشد بازار موبایل را تضمین کرده است. محصولات شرکت‌هایی مانندAlcatel ، ZTE و Huawei در این بازار طرفداران بیشتری دارند. این شرکت‌ها حتی سهم بازار را در این کشورها از Nokia ربوده‌اند.


منبع:گروه اینترنتی gsm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد