چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

انتقامی سخت از شکست های همیشگی


چشمانتان را برای لحظاتی ببندید و به آینده فکر کنید، منظور ۴۰ تا ۵۰ سال آینده است؛ زمانی که دیگر اثری از نفت روی زمین نخواهد بود. این به آن معناست که عملا دوران طلایی سوخت های فسیلی به پایان آمده، پس از بنزین هم خبری نخواهد بود. بلافاصله نگرانی بزرگی نمایان می شود: پس خودروهای آینده چگونه حرکت خواهند کرد؟

برای رفع این نگرانی و در عین حال کمک به محیط زیست زمین، بشر سال هاست دست به کار شده و طیف متنوعی از خودروهای برقی را ارائه کرده است اما تمامی این خودروها مشکلات خاص خود را دارند که موجب شده مجال چندانی برای خودنمایی و تولید و فروش در مقیاس کلان نداشته باشند.
تمامی این نوع خودروها دو مشکل بزرگ دارند: شتاب و سرعت ناامیدکننده و حجم بزرگ و قابل توجه مجموعه باتری ها. با این حال در برخی از خودروهای برقی که به تازگی ارائه شده اند این دو مشکل برطرف شده است. Nemesis (انتقام) یکی از این معدود خودروهاست.
هیچ کس جز دیل وینس، طراح و مغز متفکر این خودرو، نمی داند که چرا این نام برای آن انتخاب شده است. شاید تا پیش از این هرگاه صحبت از خودروهای تمام برقی به میان می آمد، تصوری از حداکثر سرعت در ذهن علاقه مندان ایجاد می شد و نهایتا به ۱۰۰ یا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و صفر تا ۱۰۰ آن نیز به ۱۵ تا ۱۶ ثانیه ختم می شد اما در خودروی انتقام، گویی انتقام جویی تاریخی از این تصورات هدف اصلی طراحان بوده است.
این خودروی برقی در انگلیس طراحی و ساخته شده است. شرکت Ecotricity که یکی از شرکت های تحقیقاتی پیشرو در انرژی های سبز به شمار می آید پشت پروژه طراحی و ساخت این خودرو قرار دارد.

اگر این امکان را داشته باشید که سوار بر این خودرو شوید نخستین نکته فضای داخلی قابل توجه و راحتی اتاق و مبلمان آن است. معمولا در خودروهای برقی به این دلیل که فضای زیادی را به مجموعه باتری اختصاص می دهد سرنشینان فضای آزاد چندانی ندارند اما در( انتقام Nemesis) شرایط به گونه دیگری است.
در این خودرو باتری ها جلوی تایرهای عقب و زیر پوسته خودرو قرار دارد. این مجموعه شامل ۹۶ سلول است. لایه خارجی و پوشاننده این مجموعه از فیبر کربنی فوق العاده سبکی است که طی ترکیب با ماده ای موسوم به Kevlar ـ همان ماده ای که در ساخت جلیقه های ضدگلوله به کار گرفته می شود ـ تقویت شده است.
این ترکیب رویایی جای هیچ گونه نگرانی در حین تصادفات و احتمال ایجاد شکاف در بدنه مجموعه باتری برجا نمی گذارد. محل قرار گرفتن باتری ها نیز براساس فرمول مخصوصی انتخاب شده است.

فضایی که برای این منظور در نظر گرفته شده از میانه خودرو کمی مایل به قسمت عقب آن است که در نتیجه تأثیر قابل توجهی بر پایداری آن بویژه در سرعت های بالا دارد.

در قسمت بدنه خودرو نیز شاهد به کارگیری نسل جدید ترکیبات فوق العاده سبک کربنی هستیم. در ساخت بدنه خودروهای برقی که همواره باتری های سنگین و حجیمی را در خود جای می دهند معمولا از نوعی فایبرگلاس مقاوم استفاده می شود که بسیار سبک است اما برای انتقام که حداکثر سرعت آن به ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت می رسد، بدیهی است که باید از مواد مقاوم تری در ساخت بدنه استفاده شود. در اینجا از ترکیب نوعی فیبر شیشه ای و کربن فوق العاده سبک استفاده شده است.

این ترکیب وزن بسیار کمی دارد و به گفته دیل وینس، جبرانی در قبال وزن قابل توجه باتری ها و وزن تحمیلی پوشش ۹۰ میلی متری محافظ آن است.
انتقام، نسخه جدید و دستکاری شده خودروی معروف Lotus Exige است که دیل وینس با هنرنمایی خاص خود آن را به یک خودروی استثنایی تبدیل کرده است. در این فرآیند، تغییرات بنیادین زیادی روی داده است. مقایسه وزن دو خودرو یکی از این تغییرات بزرگ را نشان می دهد.

انتقام یا Nemesis در مقایسه با Lotus Exige حدود ۲۹۰ کیلوگرم سنگین تر است، اما این وزن موجب نشده تا قدرت انتقام کمتر از نسخه اولیه باشد. خودرویی که دیل وینس طراحی کرده ۳۳۶ اسب بخار قدرت دارد حال آن که Lotus Exige تنها ۱۹۰ اسب بخار توان دارد. گذشته از این موارد، موتور الکتریکی این خودرو گرمای کمتری تولید می کند که این نکته در افزایش طول عمر سیستم موتوری آن نقش بسزایی دارد.
شتاب کم اولیه، نقطه ضعف بسیاری از خودروهای برقی است. این نکته تأثیر زیادی بر تصمیم خریداران خودروهایی مبتنی بر فناوری های نوین می گذارد اما انگار در انتقام این نگرانی برطرف شده است.
سیستم موتوری دوقلوی این خودرو، شتاب خیره کننده ای به آن می دهد به طوری که صفر تا ۱۰۰ را تنها در مدت ۵ / ۸ ثانیه طی می کند.

این رکورد را می توان با رکورد بسیاری از خودروهای بنزینی روز دنیا به خصوص محصولات جدید فورد، هوندا و نظایر آنها قابل قیاس دانست، اما اوج هنرنمایی فنی به کار گرفته شده در طراحی این خودرو را می توان به حداکثر سرعت آن مربوط دانست؛ جایی که انتقام به رکورد ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت نیز دست یافته است.

این رکورد حتی از رکوردهای ثبت شده توسط یک فراری ۱۲ سیلندر نیز بیشتر است! با هر بار شارژ باتری ها، این خودرو می تواند تا حداکثر ۲۴۰ کیلومتر مسافت را طی کند اما همچون بسیاری از خودروهای برقی که در ماه های اخیر رونمایی شده اند، سرعت شارژ مجموعه باتری آن نیز چندان زیاد نیست.
باتری این خودرو در حالی که کاملا تخلیه شده باشد در کمتر از ۲ساعت شارژ کامل می شود. البته این نوع شارژ در مواقعی صورت می گیرد که از سیستم شارژ سریع استفاده شود چون در صورت استفاده از سیستم شارژ معمولی صاحب خودرو شب هنگام باید آن را در شارژ قرار داده و صبح روز بعد با خارج کردن دوشاخه از سیستم شارژ خانگی سوار بر آن شود.

دیل وینس و تمامی محققانی که در پیشبرد این پروژه حضور داشتچشمانتان را برای لحظاتی ببندید و به آینده فکر کنید، منظور ۴۰ تا ۵۰ سال آینده است؛ زمانی که دیگر اثری از نفت روی زمین نخواهد بوده اند امیدهای زیادی به نتیجه بخش بودن آن دارند و می گویند ما به دنبال ثابت کردن این موضوع هستیم که خودروهای برقی هم می توانند سریع و چالاک باشند.
می خواهیم نشان دهیم که می توان خودروهای برقی با ظاهری زیبا و دلفریب طراحی کرد. خودروهای برقی می توانند همچون بسیاری از خودروهای بنزینی ارزان قیمت و در عین حال سرعتی باشند و در نهایت خودروی برقی ای می توان ارائه کرد که تماما با استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه های تولید برق بادی حرکت کند. به روشنی پیداست که این طراح به دنبال ارائه محصولی شیک و مملو از تجملات نبوده است.

او تلفیقی از سیستم های برقی در یک خودروی شناخته شده بنزینی را ارائه کرده است، تلفیقی که به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو موفقیتی چشمگیر بوده است. اکنون تنها باید منتظر ماند و دید که آیا در ماه های آینده، جامعه جهانی استقبال شایانی از انتقام دیل وینس خواهد کرد یا این خودرو هم به سرنوشت ناامیدکننده بسیاری از خودروهای گران قیمت و پرهزینه برقی مبتلا خواهد شد؟

● Nemesis از نگاه نزدیک
این خودروی برقی در انگلیس طراحی و ساخته شده است. شرکت Ecotricity که یکی از شرکت های تحقیقاتی پیشرو در انرژی های سبـز به شمار می آید پشت پروژه طراحی و ساخت این خودرو قرار دارد.

مجموعه باتری شامل ۹۶ سلول است. لایه خارجی و پوشاننده این مجموعه از فیبر کربنی فوق العاده سبکی است که طی ترکیب با ماده ای موسوم به Kevlar ـ همان ماده ای که در ساخت جلیقه های ضدگـلوله به کار گرفته می شود ـ تقویت شده است.
در Nemesis از ترکیب نوعی فیبر شیشه ای و کربن فوق العاده سبک استفاده شده است. این ترکیب وزن بسیار کمی دارد و وزن قابل توجه باتری ها و وزن تحمیلی پوشش ۹۰ میلی متری محافظ را جبران می کند.
       
   
مهدی پیرگزی
منبع:Focus/ Electriccarsreport    
روزنامه جام جم

نظرات 1 + ارسال نظر
هادی پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 23:15

چرا فکر می کنی در آینده هیچ راهی وجود نخواهد داشت.
می توانیم به وسیله سوخت اتمی خودرو ها را از این هم پر سرعت تر کنیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد