چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

راز دارچین، رمز جوانی


دارچین گیاهی است که از دیرباز مورد استفاده بوده، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که باید مصرف این ادویه در رژیم غذایی روزانه افزایش یابد.


دارچین به اصطلاح نوعی والیوم گیاهی خوانده می‌شود که دارای اثر آرام کننده و شادکننده‌ای است و در مقایسه با داروهای آرام‌بخش تاثیرگذاری آن دوچندان است. دارچین همچنین رمز جوانی نیز خوانده می‌شود، چراکه مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگاه می‌دارد. دارچین کلیه را گرم ‌کرده و ضعف کمر و پاها را از بین می‌برد و کم خونی را درمان می‌کند.
همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به تازگی در آمریکای شمالی و کانادا پمادهایی به بازار آمده که دارای دارچین است و برای رفع درد به کار می‌رود. این گیاه رگ‌ها را باز می‌کند و برای بهبودگردش خون موثر است.
اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب است و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول درآورده‌اند که به عنوان تب‌بر، به کار می‌رود. شما می‌توانید به آسانی با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین بیاورید.
دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد و آن قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است و حتی می‌توان گفت که اثر پنی‌سیلین و پادزیست (آنتی‌بیوتیک) را به مقدار زیادی دارا است. اگر حس کردید که ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خورده‌اید یا ضعف شدید دارید، چای دارچین بهترین دارو است.

یک پزشک انگلیسی در کتابی که قرن نهم میلادی تالیف کرد، ادعا کرده است که دارچین، معده را تمیز و آرام و قوی می‌کند. بنابراین اگر ناراحتی معده دارید، حتما از دارچین استفاده کنید.
همچنین این گیاه با همه خواصی دیگر طعم بسیار خوبی دارد. حتی اگر چای معمولی می‌نوشید، آن را با یک قطعه پوست دارچین به هم بزنید که طعم آن را بهتر کند.

گیاه دارچین به علت داشتن اسانس و تانن، محرک است و به عنوان تقویت کننده اعمال هضم و جریان گردش خون به کار می‌رود و از آن برای رفع سوءهاضمه، به ویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده می‌شود. با بررسی اثر دو گیاه دارچین و سیاهدانه بر روی نفخ معده، نتایجی که به دست آمد، نشان داد 60 درصد افرادی که سیاهدانه، 90 درصد افرادی که مخلوط دارچین و سیاهدانه و 10 درصدی افرادی که دارچین استفاده کردند، بهبود یافتند.

همچنین این گیاه به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون مصرف می‌شود و به صورت دارو، مانند گرد و تنتور به کار می‌رود.
دارچین کوبیده نشده خیلی بهتر از دارچین آسیاب شده عطر خود را حفظ می‌کند. از دارچین برای معطر کردن غذاهای گوشتی استفاده می‌شود.

گذشته دارچین
دارچین گیاهی است با نام علمی (Cinnammomn zelanicum‏) که از گذشته در دنیا به کار می‌رفته است. در مصر حتی قبل از ساخت اهرام ثلاثه مصر برای درمان امراض مختلف دارچین مصرف می‌کردند.

دارچین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند. سریلانکا در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده دارچین دنیا است.

دارچین درختی است کوچک، به ارتفاع 5 تا 7 متر و همیشه سبز که از تمام قسمت‌های آن بویی معطر و مطبوع استشمام می‌شود. گل‌های آن در فاصله ماه‌های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ این درخت سبز سیر و دارای گل‌هایی به رنگ سفید است.

شربت قند دارچینی برای بیماران قندی

تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کنند. دارچین یک ادویه خاص است و یکی از اجزای اصلی کاری هندی است. هنگامی که آن را به غذا اضافه می‌کنیم، طعم شیرینی به غذا می‌دهد که حتی می‌توان آن را با شکر اشتباه گرفت. ولی در عین حال ضررهای شکر را ندارد.
به علاوه دارچین خواص بسیاری از لحاظ سلامت برای بدن دارد. یکی دیگر از خواص دارچین این است که باعث افزایش کارایی هورمون انسولین در بدن می‌شود و در نتیجه بدن نیاز کمتری به این هورمون برای کنترل قند خون پیدا می‌کند. تحقیقات بر حیوانات نشان می‌دهد که ادویه مریم گلی اثر انسولین را دو برابر می‌کند. زردچوبه و میخک این اثر را سه برابر کرده، ولی دارچین حتی اثر بیشتری از ادویه‌های ذکر شده را بر انسولین خون داراست.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت گزارش داده‌اند که مصرف یک قاشق چایخوری دارچین روزانه تاثیر بسیار مثبتی بر قند خونشان داشته است. همچنین برخی تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت دارچین در کاهش فشار خون بوده است.

پایگاه اینترنتی رویترز گزارش داد که در مطالعه‌ای درباره بیماران دیابتی که به مدت 40 روز روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا 30 درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.

وقتی بدن حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین از دست می‌دهد، دیابت نوع دوم بروز می‌کند. انسولین، قند را از خون به سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین وقتی بدن به انسولین پاسخ ندهد، مقدار قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و منجر به خستگی و تاری دید می‌شود.
افزایش قند خون در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیوی و نابینایی را افزایش دهد.
بر اساس این گزارش، افزودن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد. دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند.

در این مطالعه 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم روزانه 1، 3 یا 6 گرم دارچین یا معادل آن، آرد گندم (به عنوان دارونما) مصرف کردند. آرد گندم و دارچین به شکل کپسول استفاده می‌شد. میزان گلوکز، چربی و کلسترول تمام بیمارانی که دارچین مصرف کردند تا 30 درصد کاهش یافت، اما هیچ‌گونه تغییری در کسانی که دارونما دریافت کردند، مشاهده نشد.
همچنین دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد، به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بخشند.

هر گرم دارچین کمتر از سه کالری دارد که بسیار اندک است. تحقیقات قبلی نشان داده بود که دارچین ظاهرا به سلول‌های چربی در تشخیص و واکنش به انسولین کمک می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نیز نشان داده بود که دارچین سوخت و ساز گلوکز را حدود 20 برابر می‌کند.
همچنین تحقیقات اخیر نشان داده افزودن مقداری دارچین به دسرهای شیرین می‌تواند افزایش قند خون حاصله از صرف یک وعده غذای حاوی شکر را تعدیل کند.
بنا بر این گزارش، یافته‌های جدید صحت و شواهد و مطالعات قبلی درباره خواص این ادویه پرخاصیت را مورد تایید قرار می‌دهد، ولی به هر حال هنوز پزشکان در تجویز دارچین به عنوان یک درمان اصلی برای دیابت در شک و تردید هستند و معتقدند برای اعلام نظر نهایی زمان بیشتری مورد نیاز است.
در این بیماری بدن نمی‌تواند به طور مناسب هورمون تنظیم کننده قند یعنی انسولین را مورد استفاده قرار دهد و به این ترتیب سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی می‌شود.

 دکتر جونا هلبوویکز و تیم همراهش با انجام تحقیقات بر 14 داوطلب سالم از لحاظ بیماری دیابت، قندخون آنها را قبل و بعد از خوردن یک کاسه پودینگ برنج اندازه‌گیری کردند، یک بار نیز قند خون آنها پس از خوردن پودینگ حاوی دارچین مورد آزمایش قرار گرفت، تمامی آزمایش‌ها دو ساعت پس از خوردن غذا انجام شد. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد وجود دارچین در دسر یا غذا سبب کم شدن سطح قند خون در این افراد شده است، حال آنکه پس از صرف غذا یا دسر ساده (بدون دارچین) سطح قند خون نسبتا بالاتر بود.

هلبوویکز دلیل این امر را عملکرد دارچین در کمک به کاهش سرعت عبور غذا از معده به روده می‌داند. این تیم با استفاده از اسکن ماورای صوت دریافتند داوطلبان با استفاده از غذای دارچین‌دار تخلیه معده آهسته‌تری دارند.
این تیم با تحقیق بر تعدادی از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم از آنها خواستند به مدت 20روز در رژیم غذایی خود از دارچین استفاده کنند، پس از این مدت مشاهده شد که سطح قند خون و کلسترول به سرعت کاهش یافت. البته تاکنون گزارشی از عملکرد دارچین در بهبود بیماران به دیابت نوع یک به دست نیامده است و به نظر می‌رسد این ادویه بر دیابت نوع یک هیچ تاثیری ندارد.
دارچین تقریبا هیچ میزان کالری ندارد، به همین خاطر افراد دیابتی بدون ترس از افزایش وزن، می‌توانند از آن استفاده کنند. این گیاه در کاهش چربی و کلسترول خون نیز دارای تاثیرات مثبتی است و افزودن مقدار کمی دارچین به قهوه صبحانه، چای روزانه، آب پرتقال یا غلات مفید است.
بنا بر این گزارش، محققان دانشگاه ویرجینیای غربی می‌گویند عطر نعناع و دارچین باعث می‌شود رانندگان بتوانند آرامش بیشتری داشته باشند و خوابشان نبرد.

دکتر برایان ردنبوش، مدیر مرکز مطالعات دانشگاه و روانشناس در دانشگاه ولنگ جسوت، بر این تحقیق نظارت داشت. دانشجویان با بررسی این گیاهان دریافتند نعناع، اضطراب و نگرانی را کاهش و مخلوط نعناع و دارچین، آگاهی را افزایش می‌دهد. رودنبوش گفت: استنشاق بوی این گیاهان به طور مداوم در زمان رانندگی‌های طولانی مدت باعث می‌شود آمار حوادث رانندگی و قربانیان این وقایع کاهش یابد.

خطرات استفاده زیاد دارچین

دارچین حاوی برخی مواد است که مصرف زیاد آن می‌تواند سمی باشد، بنابراین در مصرف این ماده غذایی باید دقت کرد. همچنین افرادی که آلرژی دارند، باید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند، زیرا دارچین موجب تشدید آلرژی می‌شود.

افراد سالمی که زیاد از دارچین استفاده می‌کنند نباید نکات منفی آن را فراموش کنند و اثرات بد آن را بپذیرند. اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از: التهاب یا ورم کردن پوست، زخم‌ها و ترک‌های گوشه دهان و همینطور سوزش معده.

دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکلات خونی و گردش خون می‌شود، به ویژه اگر با داروهایی که موجب رقیق شدن خون می‌شود (مانند آسپرین) مصرف شود، مشکلات را دو برابر می‌کند.

دارچین را می‌توان در چای یا قهوه خود یا روی ماست پاشید یا با پنیر مصرف کرد و به طور کلی می‌توان صدها ماده غذایی را با دارچین طعم دار کرد، مثل حلیم، شله زرد، خورش قیمه و ...، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.


به نقل از: کنجکاو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد