چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

خونبارترین روز ارتش بریتانیا

روایتی از جنگ بزرگ



95سال پیش در روز اول ژوییه سال 1916 میلادی حمله عظیم نیرو های فرانسوی و بریتانیایی در جبهه سوم (Somme) علیه نیروهای امپراتوری آلمان آغاز شد که شدیدترین و خونبارترین نبردهای جنگ بزرگ جهانی اول 1918- 1914 محسوب می شود.

متحدان فرانسوی و بریتانیایی عملیات این یورش را در ماه دسامبر سال 1915 میلادی در شانتیی طرح ریزی کردند تا به سکون در سنگرها خاتمه دهند.
سه ماه بعد ، آلمان ها به وردن حمله می کنند و ستاد فرماندهی فرانسه و بریتانیا امیدوار بودند با یورش در جبهه سوم از شدت حملات در جبهه شرقی وردن کاسته شود.
فرانسه و بریتانیا نیروهای عظیمی را در جبهه های جنگ بین آلبرت و شولن متمرکز کرده بودند.


لشکرهای فرانسوی به فرماندهی ژنرال فایول و ژنرال میشوله در جناح جنوبی و لشکرهای بریتانیایی به فرماندهی ژنرال راولینسون ، ژنرال گوک و ژنرال آلن بی در جناح جنوبی در مقابل ارتش دوم آلمان به فرماندهی ژنرال فن بلوو صف آرایی کردند

در جریان یک هفته ، آتشبارهای بریتانیایی و فرانسوی 1.6 میلیون بمب را روی خطوط نیروهای آلمانی فرو ریختند.

نیروهای متحد تصور می کردند با این بمباران بی وقفه که تا آخرین لحظات شروع حمله ادامه داشت ، هرگونه مقاومتی را از سوی دشمن از بین برده اند.
اعتقاد به این مساله به اندازه ای قوی بود که فرمانده کل نیروهای بریتانیا ژنرال هنری راولینسون برای این که از خستگی بیهوده سربازان خود جلوگیری کند به آنها دستور داد با گام های آهسته و نه دوان دوان به سنگرهای دشمن حمله کنند.

اما در واقع ، آلمان ها که در جریان 2 سال جنگ تجربه های زیادی آموخته بوده و آبدیده شده بودند ، از بمباران ها آسیب ندیده و در انتظار یورش به مواضع خود بودند.

اغلب سربازهای بریتانیایی به ویژه افراد داوطلب تجربه چندانی از میادین جنگ نداشتند.
در همان دقایق اولیه یورش سربازان بریتانیایی تعداد زیادی از آنها در کنار سیم های خارداری که دو جبهه متخاصم را از هم جدا می کردند ، جان باختند.
ژنرال راولینسون تصمیم گرفت دستور عقب نشینی را صادر کند ، اما ژنرال سرداگلاس هیگ از ستاد فرماندهی کل اجازه این کار را به او نداد.در این روز ، بیش از 60000 سرباز بریتانیایی جان خود را از دست دادند.تعداد تلفات آلمانی ها حدود 20000 نفر بود.

نبرد در جبهه سوم تا ماه نوامبر سال 1916 میلادی ادامه یافت و در جریان این مدت متحدین فقط توانستند 10 کیلومتر پیشروی کنند.

بهای نبرد در جبهه سوم از اول ژوییه تا 16 نوامبر 1916 میلادی بسیار سنگین بود.در جریان این نبرد 400 هزار سرباز بریتانیایی کشته و مجروح شدند ، فرانسوی ها 200 هزار نفر و آلمانی ها 450 هزار نفر تلفات داشتند.

به این ترتیب در روز اول ژوییه سال 1916 میلادی یورش در جبهه سوم مرگبارترین نبرد در جریان جنگ جهانی اول برای ارتش بریتانیا بود و 60000 سرباز بریتانیایی در این نبرد جان خود را از دست دادند.

نویسنده : بهرام افتخاری

روزنامه جام جم

نظرات 1 + ارسال نظر
اصغر ناصری شنبه 11 تیر 1390 ساعت 09:02 http://scitech.blogsky.com/

یک وبلاگ شسته رفته و مفید. امیدوارم همواره موفق باشید و راه خود را ادامه دهید.

متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد