چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

چهار سوی علم

جدیدترین و برترین اخبار و مقالات

بوگاتی خستگی ناپذیر

 تقریبا یک قرن پیش مکتبی متفاوت در صنعت خودروسازی جهان به وجود آمد که همواره با دو مشخصه بارز خودنمایی کرده است: سرعت و قدرت. بوگاتی نامی شناخته شده در خودروسازی دنیاست که گرچه حدود ۲۰ سال از حیات آن به معنای واقعی و تجاری بیشتر نمی گذرد، اما طی یک قرن گذشته زیربنایی برای آن ایجاد شده است که اکنون و تنها طی کمتر از یک دهه خودروهایی از این برند به دنیا معرفی شده اند که کمتر خودرویی توان رقابت با آنها را دارد و Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu تازه ترین شاهکاری است که در این زمینه ارائه شده است.

در یکصدمین سالگرد حیات خودروسازی بوگاتی جشن باشکوهی برگزار شد که در آن با رونمایی از محصول جدید این برند مشخص شد بوگاتی همیشه برگ برنده ای برای رو کردن در اختیار دارد. در حقیقت این خودرو آنقدر زیباست که به عقیده بسیاری از کارشناسان امور خودرو، بهترین انتخاب برای گرامی داشت یک قرن فعالیت پرفراز و نشیب بوگاتی بوده است.


● خلاقیت و هماهنگی

این خودروی جدید که تنها چند ماه بیشتر از ارائه آن نمی گذرد، در میان کارشناسان امور خودرو به «خون آبی» شهرت یافته است. در حقیقت می توان گفت خون آبی با شکستن مرزهای سنتی در صنعت خودروسازی وارد عرصه های جدیدی شده است. یکی از این سنت شکنی ها درخصوص رنگ ظاهری خودروست. برای نمایش هر چه بهتر هیبت این خودرو، نزدیک به دو تن وزن و به جای بهره گیری از دو رنگ متفاوت یا ترکیب رنگ و فلز، تمرکز مهندسان پروژه صرفا روی استفاده از ترکیب فلزات بوده است.

فیبر کربنی و آلومینیوم را می توان بهترین ترکیب ممکن برای این منظور دانست. این یک ترکیب خلاقانه است که تا پیش از این هرگز در بدنه خودروی دیگری دیده نشده است. مهندسان پروژه معتقدند این نگرش منحصربه فرد راه را برای دگرگونی جدید در ساختار خودروها هموار کرده است و آن چیزی نیست جز استفاده هنرمندانه از سه فاکتور هنر، ساختار و تکنیک. خون آبی با ترکیب جذاب و فریبنده فیبر کربنی آبی و آلومینیوم براق شده دقیقا همان چیزی به نظر می رسد که از ابتدا تصور می شده است، اما برای این که به خودرو عمق بیشتری داده شود از رنگ آبی رویال نیز استفاده شده است تا خودرو در نگاه نخست ساختاری حجیم تر به نظر برسد.

خون آبی با ترکیب جذاب و فریبنده فیبر کربنی آبی و آلومینیوم براق شده دقیقا همان چیزی به نظر می رسد که از ابتدا تصور می شده است، اما برای این که به خودرو عمق بیشتری داده شود از رنگ آبی رویال نیز استفاده شده است تا خودرو در نگاه نخست حجیم تر به نظر برسد.

زمانی که درون خودرو را زیر و رو می کنید، هیچ چیز به اندازه چرم خودرو خودنمایی نمی کند. مهندسان پروژه برای این که محصولی به یاد ماندنی ارائه کرده باشند چرم های مختلفی را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند و در نهایت از چرمی موسوم به چرم Gaucho استفاده کردند که عمدتا در گرانقیمت ترین خودروهای جهان به کار گرفته می شود.

● از نخستین بوگاتی تا خون آبی

بیش از یک قرن است که بوگاتی در صنعت خودروسازی جهان حرف های مختلفی برای گفتن داشته است، اما طی ۱۲ سال اخیر و از زمانی که گروه فولکس واگن امتیاز این برند را خریداری کرد، نسل جدیدی از خودروها که به آخرین فناوری های روز جهان مجهز هستند در این برند طراحی و روانه بازار شده اند. این اتفاق مهم در سال ۱۹۹۸ روی داد و این درحالی بود که فعالیت های بوگاتی عملا از سال ۱۹۵۶ میلادی به این سو متوقف شده بود. با این حال طی ۴۰ دهه خواب طولانی بوگاتی نیز مانع از آن نشد تا علاقه مندان به این برند نام و شهرت آن را فراموش کنند. اتوئو بوگاتی به عنوان بنیانگذار برند بوگاتی شناخته می شود. وی در سال ۱۸۸۱ در میلان ایتالیا چشم به جهان گشود و در حالی که تنها ۱۸ سال بیشتر نداشت، دست به کار بزرگی زد و خودروی دو سیلندری ساخت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

پس از پیروزی در یک دوره مسابقه اتومبیلرانی و پس از صرف حدود ۲ سال، خودروی ۴ سیلندری طراحی و ارائه کرد که از آن به عنوان مبنای اصلی شکل گیری خودروهای بوگاتی امروز یاد می شود. او به عنوان طراح برای چندین شرکت ازجمله Deutz کار کرد و به دلیل طراحی و ساخت اتومبیلی کوچک با موتور ۴ سیلندر ۱۲۰۸ سی سی آن هم در خانه خود مشهور شد. طرح این خودرو پایه و زیربنایی شد برای ساخت خودرویی در سال ۱۹۱۰ که بلافاصله نیز به بازار عرضه شد. در آن سال ۵ دستگاه بوگاتی با موتور ۱۳۲۷ سی سی ساخته شد و در سال بعد این تعداد به ۷۵ دستگاه افزایش یافت. بوگاتی در ۱۹۱۱ خودرویی کوچک با موتور ۸۵۵ سی سی ساخت که از سوی شرکت پژو خریداری و Bebe Peugeot نام گرفت و جالب این که بیش از ۳ هزار دستگاه نیز از آن تولید شد.

جنگ های جهانی بسیاری از صنایع جهان را تحت تاثیر خود قرار داده اند و صنعت خودروسازی جهان و ازجمله گروه بوگاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. بوگاتی در سال هایی که اروپا در جنگ های جهانی می سوخت نیز بیکار ننشست و تحقیقات و پروژه های موتوری خود را به پروژه های نظامی متمایل کرد. طراحی موتورهای مختلف برای هواپیماهای نظامی نشان از فعالیت چشمگیر وی در آن سال ها دارد.

پس از وقفه نسبتا طولانی ۴۰ ساله بار دیگر بوگاتی جان گرفت و از نخستین بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد. طی نزدیک به ۵ سال گذشته مهندسانی که با این برند همکاری دارند همواره در تلاش بوده اند گزینه های جدیدی به این خودرو اضافه کنند. بوگاتی و نسخه های مختلف آن بیش از ۴۰۰ کیلومتر حداکثر سرعت دارد و از این حیث در زمره سه خودروی پرسرعت دنیا قرار دارد. این ویژگی موجب شده است تا افراد زیادی نسبت به خرید آن علاقه مند شود، اما قیمت این خودرو بسیار قابل توجه است و براساس فرمولی که از سال ها پیش برای آن در نظر گرفته شده است در ابتدا هزینه آن دریافت و پس از آن ساخت خودرو آغاز می شود.

تاکنون بیش از ۲۵۰ دستگاه از سری بوگاتی ویرون فروخته شده که از این تعداد حدود ۲۱۵ دستگاه به دست مشتریان رسیده است و هر یک از آنها در گوشه ای از جهان این شاهکار را برای خود نگاه می دارد. در ژوئن سال ۲۰۰۹ بوگاتی تولید نسخه دیگری از بوگاتی موسوم به بوگاتی ویرون گرند اسپرت را آغاز کرد که از آن به عنوان ستاره جاده ها یاد می شود. تاکنون حدود ۲۰ دستگاه از این خودروی اسپرت به فروش رسیده است.

زمانی که درون خودرو را زیر و رو می کنید، هیچ چیز به اندازه چرم خودرو خودنمایی نمی کند. مهندسان پروژه برای این که محصولی به یاد ماندنی ارائه کرده باشند، چرم های مختلفی را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند و در نهایت از چرمی موسوم به چرم Gaucho استفاده کردند که عمدتا در گرانقیمت ترین خودروهای جهان به کار گرفته می شود

خون آبی نیز تازه ترین مدل در سری بوگاتی به شمار می آید که تحسین جهانی را برای خود به همراه داشته است. صفر تا ۱۰۰ این خودرو کمتر از ۷/۲ ثانیه است و برای رسیدن از حالت سکون به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نیز تنها به ۷/۱۶ ثانیه زمان نیاز دارد. باک سوخت این خودرو در نوع خود یک دریاچه محسوب می شود و با گنجایش یکصد لیتر یکی از بزرگ ترین باک های سوخت جهان را نیز در اختیار دارد.

البته این ویژگی است که در سایر بوگاتی ها نیز دیده شده است. با این حال به نظر می رسد Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu متفاوت از سایر بوگاتی ها باشد، جایی که تلفیق هنرمندانه فلزات در قسمت بدنه و به کارگیری مرغوب ترین چرم های جهان در قسمت های مختلف داخل خودرو چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

هنوز هیچ کس درباره برنامه های بعدی بوگاتی اطلاعی ندارد. برخی می گویند این برند همواره مثل آتش زیر خاکستر عمل می کند و ناگهان مدلی خیره کننده روانه نمایشگاه های خودروی جهان می کند.

مهدی پیرگزی     
روزنامه جام جم 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد